Zapory przeciwolejowe
1. ZASTOSOWANIE
Zapora przeciwolejowa to lekka parkanowa przegroda pływająca, która ogranicza obszar wody zaolejonej (zabrudzonej) od wody czystej. Zaporę można stosować w działaniach profilaktycznych jak również podczas akcji mającej na celu ograniczenie i usunięcie rozlewu olejowego.
2. BUDOWA
Zapora przeciwolejowa wykonana jest z elastycznych, olejoodpornych tworzyw sztucznych. Podstawowym elementem zapory jest sekcja, która - z kolei - zbudowana jest z segmentów. Dzięki takiej konstrukcji zaporę można łatwo złożyć i szybko przygotować do akcji. Poszczególne sekcje można łączyć w zaporę o dowolnej długości przy pomocy prostych w użyciu elementów szybkozłącznych.
Przy holowaniu i trałowaniu występują w zaporze siły wzdłużne. Przenosi je taśma nośna oraz łańcuch, będący jednocześnie balastem, znajdujący się w dolnej części sekcji. Pływaki wypornościowe są wykonane z tworzywa piankowego, dzięki czemu zapora jest niezatapialna i odporna na przebicia.
Zapory dzielą się na:
Zapory tego typu służą do ograniczania rozlewów olejowych podczas działań akcyjnych. Dzielą się na zapory:
- Standard
- River
Zapory Flexi River wykorzystywane na rzekach i potokach szybko płynących. Dodatkowo wyposażone są w linki odciągowe mocowane do liny nośnej.
Charakteryzują się pływakami w kształcie walca. Posiadają bardzo dużą stateczność.
Przeznaczone zarówno do działań akcyjnych jak również prewencyjnych połączonych z długim przebywaniem w wodzie.
Zapory wykorzystywane są na wodach śródlądowych, w portach, stoczniach, na wodach stojących i płynących. Dzięki odpowiednio dobranym parametrom, przy niewielkiej masie własnej, są stateczne i posiadają dużą wolną burtę.
3. PODSTAWOWE TYPY ZAPÓR PRZECIWOLEJOWYCH
Zapory dzielą się na:
zapory typu Flexi
Zapory tego typu służą do ograniczania rozlewów olejowych podczas działań akcyjnych. Dzielą się na zapory:
- Standard
- River
Zapory Flexi River wykorzystywane na rzekach i potokach szybko płynących. Dodatkowo wyposażone są w linki odciągowe mocowane do liny nośnej.
zapory typu FinBoom
Charakteryzują się pływakami w kształcie walca. Posiadają bardzo dużą stateczność.
Przeznaczone zarówno do działań akcyjnych jak również prewencyjnych połączonych z długim przebywaniem w wodzie.
Zapory wykorzystywane są na wodach śródlądowych, w portach, stoczniach, na wodach stojących i płynących. Dzięki odpowiednio dobranym parametrom, przy niewielkiej masie własnej, są stateczne i posiadają dużą wolną burtę.
Wysokość zapór należy dobrać w zależności od wysokości fal występujących na danym akwenie. |
|||||
Modele zapór |
Flexi 350 mm |
Flexi 500 mm |
Flexi 750 mm |
Flexi 900 mm |
Flexi 1100 mm |
Całkowita szerokość [mm] |
350 |
500 |
750 |
900 |
1100 |
Wolna burta [mm] |
150 |
200 |
250 |
300 |
400 |
Zanurzenie [mm] |
200 |
300 |
500 |
600 |
700 |
Standardowa długość [mb] |
15 lub 20 |
15 lub 20 |
15 lub 20 |
15 lub 20 |
15 lub 20 |
Materiał zapory ciężar 850 g/m2 |
Poliester PCV obustronny |
||||
Pływaki |
Pianka polietylenowa 30 kg/m3 |
||||
Ciężar 1 mb zapory [kg] |
2,8 |
3,4 |
4,2 |
4,7 |
5,6 |
Objętość całkowita sekcji [m3] |
0,17/15 m |
0,24/15 m |
0,36/15 m |
0,44/15 m |
0,53/15 m |
Ciężar sekcji 15m [kg] (ok.) |
42 |
51 |
63 |
71 |
84 |
Rezerwa pływalności [kg] |
21,5 |
20,6 |
43,6 |
53,86 |
60,66 |
Rezerwa pływalności do ciężaru sekcji |
0,51 |
0,39 |
0,69 |
0,76 |
0,72 |
Balast |
Łańcuch galwanizowany |
||||
Ciężar balastu [kg/mb] |
1,9 |
1,9 |
3,2 |
3,2 |
3,2 |
Max wysokość fali [mb] |
0,3 |
0,5 |
1-3 |
1-3 |
1-4 |
Przenoszenie |
za uchwyty |
||||
Ilość osób obsługi |
1 lub 2 |
2 |
2 |
3 |
3 |
Składowanie |
Luzem lub na zwijadle |
4.WYBÓR MIEJSCA USTAWIENIA ZAPORY
Pierwszym krokiem musi być ustalenie miejsca wycieku (ewentualnie miejsca uszkodzenia). Należy znaleźć w ciągu wodnym takie miejsca, gdzie występuje słaby prąd wodny i wystarczająca głębokość.
Powinno się unikać montowania zapory pod progami wodnymi i wodospadami, ponieważ w takich miejscach ewentualny wyciek oleju, rozpadając się na cząstki, jest niemożliwy do zebrania. Prąd wodny wystawia zaporę na działanie dużych sił, dlatego też należy zapewnić stabilne punkty oparcia(np. pnie drzew). Jeśli pozwalają na to warunki, zaporę ustawia się wzdłuż prądu rzeki, w ten sposób łatwiej przeciągnąć zaporę do przeciwległego brzegu.
5. PRZYGOTOWANIE ZAPORY DO PRACY
Po wyborze miejsca należy ocenić aktualne i spodziewane warunki hydrologiczne. Ocenie podlega: prędkość i kierunek przepływu nurtu powierzchniowego, wysokość fal, poziom lustra wody. Dodatkowo należy zwrócić uwagę na: rodzaj dna w miejscu przewidywanego wodowania zapór, rozmieszczenie stałych punktów przydatnych do mocowania odciągów zapór, możliwość skomunikowania się z przeciwległym brzegiem oraz stałe punkty do mocowania odciągów zapór.
Na miejscu akcji sekcje zapory przewidziane do użycia należy ułożyć obok siebie. Sekcje łączy się ze sobą przy pomocy prostych w użyciu elementów szybkozłącznych. Gwarantują one szczelność połączenia. Następnie do obu końców zapory należy zamocować przyłącze holowniczo-kotwiczne służące do holowania lub/i kotwiczenia zapory. W tabeli przedstawione zostały kąty, pod jakim należy zamocować zaporę w zależności od prędkości wody.
6. POSTĘPOWANIE W CZASIE AKCJI
Po zamocowaniu przyłączy zaporę można rozstawiać na wodzie. Najpierw należy podać hol na jednostkę pływającą, jeżeli rozstawianie zapory odbywa się z jej użyciem, bądź przeciągnąć hol na drugą stronę basenu lub cieku wodnego, jeżeli taka możliwość istnieje.
Rozstawianie zapory na wodzie oznacza równoczesne holowanie jej i wydawanie z brzegu. Wydawać zaporę powinna co najmniej jedna osoba, w sposób płynny. Zapora nie może być narażona na skaleczenia o ostre krawędzie nabrzeży basenów lub przeszkody naturalne na brzegach akwenów czy cieków.
Akcję likwidacji rozlewu olejowego należy przeprowadzać w taki sposób, by jak najszybciej ograniczyć rozlew poprzez otoczenie zaporą plamy oleju, przegrodzenie drogi poruszania się plamy lub poprzez odcięcie jej od obszarów zagrożonych zanieczyszczeniem.
7. SKŁADOWANIE I KONSERWACJA
Po zakończeniu akcji, zaporę należy starannie wymyć ciepłą wodą z dodatkiem detergentów.
Zaporę należy przechowywać złożoną „w kostkę” w pomieszczeniach przeznaczonych do tego celu. W czasie składowania zaporę należy chronić przed bezpośrednim działaniem lodu, marznących opadów lub działaniem bezpośrednich obciążeń mechanicznych, mogących spowodować jej uszkodzenia. W przypadku nieużywania zapory przez dłuższy czas należy ją okresowo poddawać kontroli i czyszczeniu.
Dbałość o zaporę i umiejętne obchodzenie się z nią jest gwarancją jej długotrwałego użytkowania.
UWAGA!
NIE WOLNO UŻYWAĆ ZAPORY, GDY NA POWIERZCHNI WODY WYSTĘPUJE
KRA LUB ZALODZENIA
8. ZWIJADŁA ZAPÓR PRZECIWOLEJOWYCH
Zwijadła zapór przeciwolejowych to urządzenia, które bardzo ułatwiają rozstawianie i zwijanie zapory przeciwolejowej.
Produkowane przez naszą firmę zwijadła można podzielić na:
Zwijadła z napędem ręcznym (ZZ-40, ZZ-50, ZZ-200)
Zwijadła z napędem mechanicznym (ZZ-200/M, ZZ-400/M).