Testy paliw płynnych
Czy chcą Państwo ryzykować uszkodzeniem generatorów awaryjnych,
sprzętu zakładowego lub pojazdów?
Lepiej zapobiegać niż leczyć: należy wystrzegać się
„bakterii zanieczyszczającej olej napędowy”!
Problem może pojawić się w przypadku gdy:
- paliwo składowane jest przez okres dłuższy niż 6 miesięcy,
- systemy składowania nie były sprawdzane od dłuższego czasu,
- działalność prowadzona jest w miejscach, gdzie panują ekstremalne warunki pogodowe,
- nie można określić jakości dostarczanego paliwa.
Próbkowanie paliwa/ropy naftowej może udzielić wczesnego ostrzeżenia o wszelkich potencjalnych problemach, a oczyszczanie regeneracyjne będzie kilkakrotnie tańsze niż konieczność utylizacji zanieczyszczonych zasobów. Od stycznia 2011 wprowadzone zostały zmiany w normie EN 590 zawartej w Dyrektywie Paliwowej UE dotyczącej oleju napędowego, w świetle której nowe dostawy paliwa muszą mieć niską zawartość siarki (poniżej 10 ppm), a także mogą zawierać do 7% objętości biodiesela (FAME – ester metylowy kwasu tłuszczowego). W praktyce wielkość ta może być znacznie wyższa i to właśnie może spowodować pogłębienie się problemu rozrostu bakterii i grzybów. Silnie zanieczyszczone zasoby paliwa mogą uniemożliwić maszynom wydajną pracę, zatkać filtry paliwowe a nawet doprowadzić do ich całkowitej awarii.
Istnienie nowej klasy oleju napędowego ze znaczną zawartością biodiesela zwiększa ryzyko wystąpienia skażenia krzyżowego, dostarczenia niewłaściwego produktu lub niezadeklarowania obecności biodiesela w dostarczonym produkcie.
Możliwe problemy:
„Bakteria zanieczyszczająca olej napędowy” nie jest jednym gatunkiem mikroorganizmu. Różne rodzaje zarodników występujących nawet w najczystszych paliwach mogą pozostać niewykryte do chwili, gdy będzie już za późno. W miarę jak zarodniki rosną i umierają, w odpowiednich warunkach powodują one nagromadzenie szlamu i unoszących się szczątek, które mogą zablokować filtry i wtryskiwacze.
Usługi próbkowania i oczyszczania paliwa i ropy naftowej świadczone przez dział PPL firmy Andel, zmniejszają to ryzyko. Czy naprawdę chcą Państwo być zmuszeni do wymiany zdegradowanego paliwa lub ryzykować niesprawnością sprzętu awaryjnego o kluczowym znaczeniu, gdy jest on potrzebny?
Typowa usługa próbkowania dla zakładu (10 zbiorników) może zostać wykonana w ciągu jednego dnia, a nasze niezależne laboratoria dostarczają wszechstronne arkusze wyników, na których wyszczególniona jest standardowa liczba cząstek (bakteryjnych i stałych) oraz zawartość wody (zawartość siarki jest opcjonalna). Badanie może wykazać obecność zdegradowanego paliwa oraz stan zbiornika.
Niedawne działania związane z oczyszczaniem paliwa dla klienta, obejmujące w sumie około 500 000 litrów ropy naftowej, wykazały zanieczyszczenia bakteryjne i zanieczyszczenie paliwa wodą, które przewyższały dopuszczalne normy.
ISO 4406: Kod poziomu zanieczyszczeń stałych wg ISO dla tego klienta wynosiły aż 50, gdzie kod 15 jest już wykroczeniem ponad normę.
Co można zrobić, jeżeli po wykonaniu naszej usługi próbkowania paliwa wynik Państwa paliwa będzie miał wartość „dodatnią”?
Dostawcy paliwa zalecają, aby wypalać zapasy starsze niż sześć miesięcy, a następnie uzupełniać je i od tego momentu korzystać z nich przez okres pół roku.
My nie zalecamy takich działań, ponieważ:
Dział PPL firmy Andel zajmuje się głównymi obiektami składującymi olej napędowy od ponad dziesięciu lat, podczas których pomagał klientom w rozwiązywaniu tego problemu, dzięki czemu posiadamy szerokie doświadczenie praktyczne w tym zakresie.
Oferujemy kilka możliwych rozwiązań:
Obliczanie liczby cząstek wg ISO to istotne narzędzie w procesie określania czystości próbki ropy naftowej oraz stopnia zawartości wody w tej próbce. Podczas badania zawartości wody stosujemy metodę Karla-Fischera, a jeżeli zastosowanie tej metody nie przyniesie wyników, liczba cząsteczek wskaże na wysokie zanieczyszczenie, co skutkować będzie błędnym odczytem wartości „ppm” dla próbkowanej ropy naftowej.
Kod kategorii wg ISO 4406 |
Liczba cząstek większa niż (cząstek na milion) |
Liczba cząstek mniejsza i równa (cząstek na milion) |
24 |
80 000 |
160 000 |
23 |
40 000 |
80 000 |
22 |
20 000 |
40 000 |
21 |
10 000 |
20 000 |
20 |
5 000 |
10 000 |
19 |
2 500 |
5 000 |
18 |
1 300 |
2 500 |
17 |
640 |
1 300 |
13 |
320 |
640 |
15 |
160 |
320 |
14 |
80 |
160 |
13 |
40 |
80 |
12 |
20 |
40 |
11 |
10 |
20 |
10 |
5 |
10 |
9 |
2,5 |
5 |
8 |
1,3 |
2,5 |
7 |
0,64 |
1,3 |
6 |
0,32 |
0,64 |
5 |
0,16 |
0,32 |
ISO 11171 ISO 4406:1999 R4/R6/R14 |
Po lewej stronie zamieszczonego poniżej rysunku przedstawiono dobrą próbkę oleju napędowego.W próbce po prawej stronie widać rozdzielenie wody i paliwa oraz unoszące się zanieczyszczenia.